Al ruim 30 jaar is deze traction in bezit van onze familie.
In het begin van de jaren '80 is deze traction aangekocht door mijn ouders, voor mijn vader vervulde hij zijn droom.
In de jaren '70 zag hij tijdens zijn reizen als vrachtwagenchauffeur in Frankrijk vele Tractions langs de weg te koop staan, zijn wens was om ooit eens een dergelijke auto te bezitten.
Gedurende vele vakanties in Frankrijk was het een speurtocht naar onderdelen om die te gebruiken bij het restaureren van de Traction.
Deze foto was een traction die al jaren overwoekerd werd door een bramenstruik.
De boer waar deze auto op het land stond zag in ons een paar 'Gekke Hollanders' en vond het prima dat wij onderdelen van de traction haalden.
Voor mij werden dit de vakantie's; door de struiken en bossen ploegen, oude schuren en garage's afstruinen op zoek naar onderdelen.
Deze traction is gebouwd in 1948 en is in originele staat.
Dat wil zeggen dat de motor, aandrijving, versnellingsbak, elektra (6 volt) etc. etc. zijn niet gemoderniseerd.
Het enige waarbij de wagen afwijkt, is de kleur, van oorsprong was de wagen zwart.
Omdat de lak in het begin in slechte staat was, is bij de restauratie in midden '80 besloten om de wagen over te laten spuiten.
Hierbij is de beslissing gevallen op 'IJswit' welke oorspronkelijk werd toegepast op de Citroën DS (de snoek) in '58.
In de loop van de jaren is de traction geheel gedemonteerd geweest, waarbij alles aandacht kreeg.
Zo zijn de motor en de versnellingsbak gereviseerd. De voor- en de achterophanging nagelopen en daar waar nodig was vernieuwd.
In het begin mocht ik als een klein jochie de bouten en moeren vasthouden, enige jaren later draaide ik de bouten van de cilinderkop vast.
Deze traction heeft tot in 1973 nog gereden in Frankrijk, dit weten we omdat de sticker voor de wegenbelasting van dat jaar nog op het voorraam zit!
Ook de allereerste eigenaar hebben we in de jaren ’90 achterhaald.
Dit was mogelijk doordat tijdens de restauratie bleek dat de oorspronkelijke franse kentekenplaat achter de nederlandse kentekenplaat zat.
Tijdens een vakantie hebben we op een politiebureau in de hoofdstad van het district de nodige informatie ingewonnen.
Wonder boven wonder, waren de agenten erg meewerkend en werd zelfs het archief ingestuurd. Het kenteken was zo oud dat het niet gedigitaliseerd was.
Na enige tijd zoeken kregen wij het adres van de eerste eigenaar.
Op locatie kregen we hulp van een jongeman die met zijn fiets ons voorreed en leidde ons naar een grote vervallen boerderij, het adres wat we hadden.
Hij wist ons echter te vertellen dat familie even verderop woonden.
In een kleine landhuis omgeven door diverse renpaarden woonden de kinderen van de allereerste eigenaar.
De vrouw van een van de kleinzonen vond het zeer interessant dat wij nu de traction hadden van haar grootvader. Ze wou ‘m wel even bellen om het nieuws te vertellen, want grootvader leefde nog! Alhoewel hij mentaal minder werd bracht hij –ruim 90 jaar oud- zijn dagen door in een verzorgingstehuis.
In 2012 heb ik de wagen overgenomen en daarmee is mijn langgekoesterde droom in vervulling gegaan: "Rijden in mijn eigen Citroën Traction Avant".
Alhoewel de Traction de pensioenleeftijd gepasseerd is, start ze nog altijd zonder problemen en is rijden in een dergelijke wagen een onvergetelijke ervaring, want zoals vermeld is deze wagen origineel zoals ze in de jaren ‘30 is ontworpen en is ontwikkeld!